Sobota, 5 grudnia 2020

Jak dbać o wzrok?

28 lutego 2020

Wzrok to jeden z najważniejszych zmysłów, jakimi odbieramy świat. To właśnie utrata widzenia jest dla wielu osób najdotkliwsza, zdecydowanie bardziej dotkliwa niż utrata słuchu. Dlatego warto dbać o wzrok, by oczy mogły jak najdłużej funkcjonować prawidłowo.

Okuliści biją na alarm. Śmiało już można mówić o epidemii wad wzroku. Oczywiście to przenośnia, bo wady wzroku nie są zaraźliwe, natomiast częstotliwość ich występowania jest bardzo dużo. Szacuje się, że ponad połowa Polaków nie widzi prawidłowo i potrzebuje wspomagania w postaci okularów czy soczewek kontaktowych. Co więcej, w młodszych grupach wiekowych te proporcje są jeszcze gorsze – większość młodzieży ma problemy ze wzrokiem, co oznacza, że wkrótce już niemal każdy Polak będzie miał wadę wzroku.

Dlaczego tak się dzieje? Przyczyn wad wzroku jest wiele, niektóre są na przykład warunkowane genetycznie. Jednak bardzo często problemy z widzeniem to efekt braku właściwego dbania o wzrok. Jak dbać o oczy, by zapobiegać lub możliwie opóźniać wystąpienie wad wzroku?

Dieta ma znaczenie

Wiadomo, że prawidłowo zbilansowany jadłospis ma ogromne znaczenie dla stanu zdrowia całego naszego organizmu, nie każdy jednak wie, że wpływa także na zdrowie oczu. To, czego nasze oczy potrzebują najbardziej to witaminy A, E, C, kwasy omega oraz luteina. Substancje te można suplementować – w sklepach znajdziemy wiele preparatów witaminowych rekomendowanych w dbaniu o oczy. Warto jednak zadbać też o dietę, która ich dostarczy, bo przyswajalność z pożywienia jest lepsza niż z tabletek. Należy wiec jeść marchewkę, szpinak, jarmuż, pomidory a także tłuste ryby, orzechy i pestki.

Nie przemęczać oczu

Współczesny tryb życia i wyzwania cywilizacyjne nie sprzyjają naszym oczom. Ewolucyjnie nasz wzrok jest przystosowany do tego, y operować na średnie i dalekie odległości, w naturalnym świetle i zielonym otoczeniu. Tymczasem na co dzień ślęczymy wpatrzeni w ekrany emitujące sztuczne światło, przebywamy w pomieszczeniach z migotliwymi świetlówkami, a oczy są coraz bardziej zmęczone. Szczególnie, że w ramach odpoczynku po pracy – często wybieramy rozrywkę przed kolejnym ekranem. Efekt? Pieczenie, swędzenie, zaczerwienie oczu, pogarszająca się jakość widzenia. Dlatego ważne, by ograniczyć nieco czas spędzany przed ekranami, a gdy jesteśmy zmuszeni do pracy przy komputerze, co 20 minut robić minutę przerwy – w tym czasie warto popatrzeć na obiekty położone dalej, na przykład wyjrzeć przez okno. To chwila, która da naszym oczom ulgę.

Sen jest ważny

Ważne jest też, by się wysypiać. Podczas snu regeneruje się cały nasz organizm, oczy także odpoczywają. Nieprzypadkowo efekty baku snu najszybciej widać właśnie po oczach, które stają się opuchnięte i zaczerwienione.

Dbaj o nawilżenie

Prawidłowo funkcjonujące oczy powinny same nawilżać się dzięki wydzielaniu łez. Jednak często pojawia się problem przesuszenia. Nie czekajmy, aż rozwinie się zespól suchego oka – wspomagajmy się na co dzień kroplami nawilżającymi – ważne, by miały naturalny skład, zbliżony do składu ludzkich łez i nie zawierały konserwantów. Należy też dbać, by używać je po otwarciu tylko przez czas wskazany na opakowaniu.

Odwiedzaj okulistę

Regularne kontrole u okulisty to niezbędny element dbania o wzrok. Okulista może szybko wychwycić ewentualne problemy i wdrożyć odpowiednie leczenie. Należy też przestrzegać jego zaleceń dotyczących korygowania wady wzroku, jeśli już wystąpiła. Unikanie noszenia okularów, bo „jeszcze coś widzimy” źle wpływa na oczy, męczy je i może pogłębiać wadę wzroku.