Niedziela, 12 lipca 2020

Dieta i znaczenie witamin w dbaniu o wzrok

13 grudnia 2019

Wszyscy doskonale znamy powiedzenie, że oczy są zwierciadłem duszy. Często nazywamy je także naszym oknem na świat. Ten niezwykły narząd jest bardzo delikatnym systemem, który potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Aby móc cieszyć się dobrym wzrokiem jak najdłużej powinniśmy pamiętać, by w naszej diecie znalazły się substancje odżywcze wzmacniające narząd wzroku. Dlaczego odżywianie ma tak duży wpływ na nasze oczy? Co jeść, by zapobiec niedoborom witamin niezbędnych do utrzymania ich w zdrowiu przez długie lata?

Dieta a narząd wzroku – dlaczego jest taka ważna?

Dbanie o wzrok to nie tylko regularne wizyty u okulisty i ochrona oczu przed działaniem szkodliwych czynników. Równie ważne jest także dostarczenie organizmowi substancji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania „od środka”. Pamiętajmy, że popularne dziś krople do oczu, które kupimy w każdej aptece bez recepty, są tylko środkiem doraźnym: nie są w stanie wyeliminować źródeł naszych problemów z oczami. To, że czujemy uporczywe pieczenie i swędzenie, a także charakterystyczne uczucie suchości pod powiekami może wynikać bowiem z braku składników mineralnych odpowiedzialnych za dobrą kondycję oczu. Niedobory tych substancji mogą doprowadzić do przyspieszenia procesów starzenia, przyczyniać się do osłabienia wzroku czy zwiększać prawdopodobieństwo rozwoju groźnych chorób oczu.

Witaminy na dobry wzrok: A, C i E

Wśród witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania wzroku pierwsze miejsce zajmuje witamina A. Chroni oczy przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, a przy okazji wzmacnia fotoreceptory siatkówki (odpowiedzialne są za dobre widzenie w dzień i w nocy). Chwilowy niedobór witaminy A nie jest jeszcze taki groźny; większy problem pojawia się wtedy, gdy taki stan się przedłuża. Brak witaminy A przyczynia się do powstawania zespołu suchego oka oraz schorzeń rogówki, w niektórych przypadkach może spowodować nawet martwicę tkanki. Równie ważna jest witamina C, pełniąca ważne zadanie w syntezie obecnego w oczach kolagenu. Niedobór witaminy C może doprowadzić do osłabienia naczyń krwionośnych gałki ocznej. Warto wspomnieć także o witaminie E, poprawiającej wchłanialność witaminy A w jelicie cienkim oraz zapewniającej szczelność błon komórkowych tkanek gałki ocznej.

Co jeszcze powinno znaleźć się w diecie na zdrowe oczy?

Oprócz witamin naszym oczom potrzebne są także minerały. Cynk zapewnia dobre widzenie po zmroku i pozwala odróżniać poszczególne odcienie szarości. Korzystnie wpływa także na wchłanianie witaminy A, stymulując wykorzystanie jej zapasów zmagazynowanych w wątrobie. W zwalczaniu wolnych rodników niezastąpione są selen, mangan i miedź – te minerały wykazują silne działanie antyoksydacyjne. Doskonałym źródłem cynku są ryby, jaja i pełnoziarniste pieczywo. Mangan znajdziemy w orzechach, fasoli i grochu. W miedź bogate są przede wszystkim owoce morza, awokado i orzechy. Natomiast selen obecny jest w rybach morskich, orzechach, czosnku, kiełkach pszenicy i cebuli.