Piątek, 25 września 2020

Jak dbać o wzrok podczas pracy przy komputerze?

7 września 2020

Długie godziny pracy przy komputerze mogą być męczące. Często cierpi kręgosłup, nadgarstki, ale przede wszystkim - oczy. Ocenia się, że około 75% osób pracujących przed ekranem dłużej niż dwie godziny dziennie cierpi na Syndrom Widzenia Komputerowego. Termin ten został stworzony właśnie by określić różne problemy ze wzrokiem, które mogą mieć osoby pracujące często przed ekranem. Bardzo ważne jest, by zadbać odpowiednio o wzrok. W przeciwnym wypadku mogą rozwinąć się poważniejsze schorzenia oczu.

Dlaczego oczy przed ekranem cierpią?

Istnieje wiele powodów, dla których długotrwałe działanie monitorów ma negatywny wpływ na nasz wzrok.
W normalnych warunkach mrugamy około 12 do 20 razy na minutę. Jest to ważne, pomaga bowiem utrzymać odpowiedni poziom nawilżenia gałki ocznej. Gdy pracujemy przed monitorem, ilość mrugnięć na minutę zmniejsza się nawet o połowę. To powoduje wysuszenie oka i może objawiać się swędzeniem, pieczeniem, czy uczuciem piasku pod powiekami. Odczucia te mogą być dodatkowo nasilone, jeśli pracujemy w klimatyzowanych pomieszczeniach o niskim poziomie nawilżenia powietrza. Optymalne nawilżenie powietrza powinno wynosić 45-55%. W dłuższym okresie czasu wysuszenie oczu może powodować nawet bóle głowy i problemy z koncentracją.
Ponadto, pracując przy komputerze skupiamy wzrok przez dłuższy czas na jednym obiekcie znajdującym się blisko nas. Normalnie wzrok wędruje od przedmiotów dalszych do bliższych. Praca przy komputerze, gdzie skupiamy się długo tylko na ekranie znajdującym się tuż przed nami może powodować osłabienie mięśni oczu i naszych zdolności akomodacyjnych.
Do tego dołożyć należy negatywny wpływ światła płynącego z ekranu. Światło niebieskie, które emitowane jest przez ekrany LED również działa negatywnie na nasz wzrok - powoduje zmęczenie oczu, a w długim okresie czasu może doprowadzić nawet do zwyrodnienia plamki żółtej.

Jak chronić oczy?

Choć często trudno jest po prostu ograniczyć pracę przy komputerze, ze względu choćby na charakter pracy, istnieją metody, które pozwolą nam zniwelować wpływ ekranu na nasze oczy.
Warto zacząć od optymalnego ustawienia komputera. Powinien on znajdować się bokiem do okna, by zapewnić naturalne światło. Nie powinno się ono jednak odbijać od ekranu, bowiem refleksy dodatkowo męczą oczy. Ekran powinien znajdować się w odległości około 75cm od naszej twarzy, a jego środek około 10-20cm poniżej poziomu oczu. Ważne jest również oświetlenie pokoju. Nie powinno się pracować przy komputerze przy zgaszonych światłach. Zwiększa to kontrast między blaskiem monitora a otoczeniem. Ciepłe światło w pokoju, w którym pracujemy pomoże ten kontrast zniwelować.
Dobrym pomysłem będzie gimnastyka oczu. Co jakiś czas oderwij wzrok od komputera i spójrz w dal. Potem zataczaj oczami ósemki. Możesz też zamknąć oczy i delikatnie masować powieki. Istnieje też technika zwana „palming”, w której należy zamknąć oczy i zakryć je dłońmi, tak, aby nie docierało do nich żadne światło, ale też nie naciskając na powieki. Trwaj tak przez minutę, to pomoże oczom się zrelaksować.
Nie bez znaczenia jest też dieta. Określone witaminy wspomagają wzrok. Witaminy A i E to silne przeciwutleniacze, a witamina C wzmacnia naczynia krwionośne. Warto zadbać, by nasze posiłki dostarczały nam tych elementów.
Dodatkowo pamiętaj o nawilżeniu oczu. Ponieważ wysuszenie gałki ocznej jest jednym z największych problemów w czasie pracy przy komputerze, zawsze miej krople do oczu - najlepiej takie bez konserwantów. Pomoże to utrzymać odpowiednie nawilżenie gałek ocznych i ograniczy bolesne objawy Syndromu Widzenia Komputerowego.