Piątek, 10 lipca 2020

Wpływ ćwiczeń fizycznych na nasz wzrok

18 grudnia 2019

Dbanie o regularną aktywność fizyczną to jedna z najważniejszych zasad zdrowego stylu życia. Ruch jest niezbędny do prawidłowego rozwoju i zachowania zdrowia: rozwija mięśnie, wpływa na utrzymywanie prawidłowej postury, poprawia wydolność układu krążeniowo-oddechowego i podnosi ogólną sprawność fizyczną. Dzięki systematycznym ćwiczeniom możemy zapewnić sobie pełną sprawność aż do późnej starości. Bez względu na to, ile mamy lat, powinniśmy dbać o systematyczne wykonywanie ćwiczeń fizycznych również dlatego, że mają bezpośredni wpływ na kondycję naszego wzroku. Brzmi zaskakująco? Aby dowiedzieć się, dlaczego tak jest, koniecznie przeczytaj poniższy artykuł.

Ruch chroni wzrok – to udowodnione naukowo!

To, że dzięki aktywności fizycznej możemy na dłużej zachować dobry wzrok, zostało już potwierdzone naukowo. W Szkole Medycyny i Zdrowia Publicznego Uniwersytetu w Wisconsin przeprowadzono badania, na podstawie których stwierdzono, że osoby wykonujące ćwiczenia fizyczne przynajmniej trzy razy w tygodniu są narażone na znacznie niższe ryzyko rozwoju zaburzeń wzroku w porównaniu do tych, którzy nie ćwiczą wcale.

Dlaczego biegacze mają dobry wzrok?

Główną przyczyną ślepoty u osób starszych jest schorzenie zwane zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Choroba polega na upośledzeniu obszaru siatkówki (a dokładniej: neuronów znajdujących się w środkowej części tkanki) odpowiedzialnego za widzenie centralne, co w konsekwencji prowadzi do postępującego pogarszania wzroku, a w zaawansowanym stadium do całkowitej ślepoty. Ryzyko zachorowania zwiększa się wraz z wiekiem: AMD dotyka co dziesiątego pięćdziesięciolatka i co trzeciego siedemdziesięciolatka. Na podstawie badań przeprowadzonych na grupie maratończyków uczeni doszli do zaskakujących wniosków. Mianowicie: aktywność fizyczna (w tym przypadku bieganie) w istotnym stopniu przyczynia się do zmniejszenia prawdopodobieństwa rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej u osób starszych uczestniczących za młodu w biegach długodystansowych. Mechanizm, który jest za to odpowiedzialny, nie został jeszcze do końca zbadany. Naukowcy przypuszczają jednak, że może mieć to związek z faktem, iż trening fizyczny korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu krwionośnego, w tym na ukrwienie gałki ocznej. Wykazano, że ryzyko pojawienia się AMD u osób przebiegających tygodniowo dystanse powyżej 50km jest o prawie 50% niższe niż u osób prowadzących siedzący tryb życia!

Ćwiczenia fizyczne w profilaktyce dolegliwości narządu wzroku

Mając na uwadze to, o czym powiedzieliśmy do tej pory, wielu czytelników zada zapewne pytanie: czy uprawiając ćwiczenia fizyczne faktycznie możemy uchronić nasz wzrok? Odpowiedź nasuwa się sama: jak najbardziej. Systematyczny ruch wywiera istotny wpływ na kondycję wszystkich narządów naszego ciała, w tym także oczu. Dlatego wykonując systematyczne treningi przyczyniamy się do zmniejszenia ryzyka pojawienia się wielu uciążliwych dolegliwości. Aktywność fizyczna to jeden z istotnych elementów profilaktyki groźnych chorób oczu. Aż chciałoby się na koniec powtórzyć znane wszystkim powiedzenie: ruch to samo zdrowie!